Let’s Talk Audio

Artikel 21: Vier epische films die je in volwaardig surround geluid gezien moet hebben

Artikel 21: Vier epische films die je in volwaardig surround geluid gezien moet hebben

Vier epische films die je in volwaardig surround geluid gezien moet hebben

Let’s face it: hoewel we ons nog altijd in een televisietijdperk bevinden, zijn er nog altijd de echt grote Hollywood-films die twee uur lang alle registers kunnen opentrekken met een miljoenenbudget waarvan de meeste televisiemakers alleen maar kunnen dromen. Daardoor bevatten blockbusters nog steeds de allergrootste acteurs, de beste visuele effecten en ook nog steeds de beste geluidseffecten. Wil jij dat ook ervaren, maar weet je niet waar te beginnen? De volgende films vormen een prima startpunt.

We kunnen er lang of kort over praten, maar het is een voldongen feit: Star Wars biedt al sinds het eerste deel het neusje van de zalm op audiogebied. De gelauwerde geluidsontwerper Ben Burtt sleutelde jarenlang aan de geluiden die we inmiddels feilloos kunnen aanwijzen als ‘Star Wars’: de zware ademhaling van Darth Vader, het gebliep van R2-D2, het zoemen van een zwaaiend lichtzwaard. En hoewel het technisch gezien niet kan – in de ruimte is geen lucht, dus geen geluid – zorgt het gezoef van langs scherende ruimteschepen en hoge gefluit van lasersalvo’s elke keer weer voor kippenvel. Of je nou van Star Wars houdt of niet, het geluidsontwerp is en blijft legendarisch.

 

Natuurlijk snappen wij ook wel dat ruimtegevechten niet voor iedereen zijn. Gelukkig is er, voor wie liever op aarde blijft, ook genoeg te kiezen. Maar hoewel er veel films zijn die het proberen, is er nog niet een gelukt om dit meesterwerk te overtreffen als het gaat om sound design: Saving Private Ryan. Tot dan waren films over de Tweede Wereldoorlog toch wat afstandelijk: ellenlange scenes met generaals en commandanten, gevechten waarbij weliswaar geschoten wordt maar je als kijker nooit het gevoel had dat er wat op het spel staat. In Saving Private Ryan plaatst regisseur Steven Spielberg het publiek middenin de extreem bloederige landing op Omaha Beach. Door het prijswinnende geluidsontwerp van Gary Rydstrom wordt de scène onvergetelijk: rondzoevende kogels, opspattend zand, lichamen die op het natte zand ploffen… de film heeft het allemaal.

 

Een heel ander soort ervaring biedt Mad Max: Fury Road, een in 2015 verschenen reboot van de cultfilms uit de jaren ’80. De film is, en dan drukken we ons voorzichtig uit, niet voor iedereen. Dat ligt niet aan de setting – Australië, ergens in de toekomst – en ook niet aan het verhaal – mensen die vechten om het zeer schaarse water – maar wel aan de manier waarop die strijd in beeld wordt gebracht: de film is, op een of twee rustpuntjes na, een aaneenschakeling van vecht- en achtervolgingsscenes. Regisseur George Miller laat zijn camera op, onder en door rijdende voertuigen heen glijden en monteert de bomvolle shots razendsnel achter elkaar. Sound designer Mark Mangini en componist Junkie XL voorzien deze beeldexplosie van allesverzengend geluid. Je hersenen zouden bijkans gaan koken door deze heerlijke audiovisuele overvloed.

 

Hoewel surround sound zich bij uitstek leent voor actiefilms, zorgt het ook bij andere genres voor verrijking. Wat te denken van Whiplash, het debuut van Damien Chazelle, die met La La Land een Oscar won. De film speelt zich af op een fictieve muziekschool in New York. Maar waar minutenlange scenes van muzieklessen misschien saai klinken, verrast Chazelle de kijker met wervelende opnames van muzikanten, de camera zo ver ingezoomd op gezichten dat je poriën en zweetdruppels bijna kunt tellen. De jazzy soundtrack van Justin Hurwitz en het geluidsontwerp van Ben Wilkins maken dat filmliefhebbers die dit met een volwaardig 5.1 surround geluid kijken, zich gelijk onderdeel van het orkest zullen voelen.

 

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken wij gebruik van cookies. Als u doorgaat op deze website stemt u in met het gebruik van cookies. Meer informatie.